رشد و تربیت نفس

جریان پیدا کردن قرآن و عترت(علیهم السلام) در زندگی

رشد و تربیت نفس

جریان پیدا کردن قرآن و عترت(علیهم السلام) در زندگی

  • ۰
  • ۰

واجب یا مستحب ؟؟؟

بسم الله

واجب یا مستحب؟؟؟

محسن چه کسی است ؟

محسن کسی است که در زمانی که از او انتظار عمل طبق بهترین دستورالعمل می رود را انجام دهد و امید می رود که به فلاح برسد که خواسته هر انسان مؤمن است . حال با چند مثال از جنگ صفین توجه شما را به این مطلب جلب می کنم .

زمانی که سپاهیان معاویه در مقطعی شکست خوردند و در حال عقب نشینی بودند ، اشعث ابن قیس خواست با تعقیب آنها ، ریشه دشمن را بکند که مالک اشتر مانع او شد و دلیل او امر امام(ع) بر اینکار بود که در مرام علی(ع) نیست . اینجا واجب بر مستحب که پیروزی بود ، مقدّم شد .

زمانی که حضرتش(ع) در میدان به قصد عمروعاص به او حمله ور شد و با بی حیایی او مواجه شد ، تصمیم بر حفظ ابصار خود از منکر شد و موفقیّت در جنگ را به هر قیمتی بدست نیاورد که اگر در همان مکان او را به قتل می رساند ، از نیرنگ های او در آینده مصون می شدند اما اینجا هم واجب که عدم منکر بود بر مستحب پیروزی در جنگ مقدم شد .

پس از تسلط بر آب ، آب را بر روی لشکر معاویه نبست و باز هم به هر قیمتی قصد پیروزی نداشت .

در آخر هم وقتی مالک اشتر که در چند قدمی خیمه‌ی معاویه بود ، به امر امام(ع) بازگشت و باز هم واجب حفظ جان امام(ع) بر مستحب پیروزی فائق آمد .

انسان محسن هیچگاه در دوراهی واجب و مستحب ، دچار اشتباه نمی شود و واجب را به قصد مستحب رها نمی کند .

امّا چطور شده در دورانی که ولی امر مسلمین(مدظله العالی) در عرصه های مختلف اجتماعی ، امر به جهاد داده و مکرّراً به جوانان دستور داده تا وارد میدان شوند و باری به قصد ظهور امام(عج) از روی زمین بردارند ؛ برخی از جوانان ، به قصد مستحب های دنیا مثل خانه وسیع ، مرکب خوب ، زندگی مرفّه که همه این ها شایسته مؤمن است ، از واجب شرعی که اطاعت امر از ولی فقیه(مدظله العالی) است ، شانه خالی می کنند .

آیا آن خانه و زندگی و همسر و فرزند ، در روز قیامت جبران واجب های روی زمین مانده را میکند ؟

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا ۖ وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ

آیا هیچگاه نماز نافله ما به ازای نماز یومیه می شود ؟

آیا اگر به همین منوال پیش برود ، ظهور نزدیک خواهد شد یا خیر ؟

پس انتخاب با توست ؛ واجب یا مستحب ؟

الاحقر ، خادم القرآن

  • ۰۰/۰۱/۲۱
  • خادم القرآن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی